Greenwashing?

greenwashing

Greenwashing:
Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is.
Bedrijven kunnen opzettelijk de termen of woorden  ‘groen’,  éco-vriendelijk’, ‘organisch’ of ‘plantaardig’ gebruiken om de consument te misleiden door te doen geloven dat het product niet giftig of schadelijk is voor de omgeving of de gezondheid. Vaak dragen deze organisaties hun maatschappelijk verantwoord gedrag breed uit met ‘wij sponsoren X’ of ‘onze producten hebben Y’. In een poging goede sier te maken bij het grote publiek.
Wil men echt gaan voor  ‘care’ & ‘duurzaamheid’? Of gaat men voor ‘profit’ ? Met in de nek hijgende aandeelhouders, sturend op voortdurende omzetgroei, ‘en bomen die het liefst maar tot in de hemel mogen groeien’… Begripvol jazeker, maar de consument misleiden, onacceptabel.
Gaan er al een aantal belletjes rinkelen?

Een paar voorbeelden van Greenwashing:
* De term wordt meestal gebruikt door organisaties die op een bepaald moment zeggen íets goeds doen, of éen product schijnbaar in die richting verbeteren en in de kern van het bedrijf nog steeds veel verkeerd doen.
* Een ander voorbeeld is de claim ‘natuurlijke of plantaardig’, terwijl voor de producten gebruikgemaakt wordt van genetisch gemanipuleerde (GMO) of met bestrijdingsmiddel verkregen grondstoffen.
* Er wordt meer geclaimd dan een keurmerk waarmaakt, of producten worden zelfs gelabeld met een verzonnen keurmerk. De claims zijn aantoonbaar onjuist.
* Het product zelf is schoon, maar over het vervuilende productieproces wordt gezwegen.
* Bedrijven, multinationals die eco-care communiceren met producten die ‘duurzame’ palmolie bevatten, terwijl nagenoeg het hele tropisch regenwoud van Borneo is gekapt voor de palmolie. (voedsel en cosmetica).
* Een zogenaamde duurzame verpakkings ‘verbetering’  door een volumeverkleining resulterend in een zogenaamd geconcentreerder, echter nog steeds chemisch milieu belastend product /verpakking.

Uit een onderzoek van TerraChoice, Environmental Marketing naar meer dan 2000 producten (in Noord Amerika) die zichzelf beschreven als ‘milieuvriendelijk’ blijkt dat slechts 25 daarvan onmiskenbaar  ‘zonder groene zonden’ waren.

Wees je bewust van het verschil tussen wat er wordt verteld en wat bewaarheid is.

Bronnen:
http://www.futerra.co.uk/downloads/Greenwash_Guide.pdf
https://nl.wikipedia.org/wiki/Greenwashing
http://www.sourcewatch.org/index.php/Greenwashing
http://www.refinery29.com/greenwashing-fake-eco-friendly-beauty-products